Friday, January 6, 2012

KIMIA FOTOGRAFI

KIMIA FOTOGRAFI

a) Komponen bahan-bahan cairan kimia developer
  • Kimia developer utama - metol, Hydroquinone, Phenidone, dan lain-lain.
  • Organic chemical compound (cairan kimia organik) dan kimian reducer tugasnya mengubahkan silver halide yang diexposkan kepada perak dengan segera. Sifat alkalinya lebih kuat dan tugasnya lebih aktif dengan memikirkan setiap kemampuan kimia developer, terdapat beberapa jenis kombinasi seoperti :
  1. dengan mentol sahaja
  2. dengan mentol & Hydroquinone (MQ)
  3. dengan hydroquinone sahaja
  4. dengan Phenidone & hydroquinone (PQ)
Kimia preservative - sodium sulfite
- kimia developer utama berkerja dengan aktif di dalam cairan sifat alkali tetapi di oksidakan dengan cepat. Kimia preservative ialah untuk melindungi kimia developer utma dan mengembalikan kemampuan tugas develop dan sodium sulfite menunjukkan sifat alkali lemah semasa mencairkan silver halide dengan langkah demi langkah.

KIMIA ACCELERATOR

tugas kimia ini ialah mengawal kerja development. Kimia yang bersifat alkali kuat mempunyai kerja melajukan dengan kuat. Biasanya menggunakan kimia-kimia dari sifat alkalinya lemah - borax, sodium, metaborate, sodium carbonate ( potassium carbonate ),sodium hydrxide (potassium hydroxide ). Selain ini garam phosphoric asid juga di gunakan.

KIMIA ROSFRAINER

- Kimia untuk permulaan memproses development di lambatkan masa dan mempunyai kesan melindungi daripada menghasilkan fog dengan develop dan mendapatkan kesan tersebut dengan cekap dan terdapat kesan menambahkan kimia ini dengan sedikit.

No comments: